شنبه ۰۸ اردیبهشت ۰۳

تشخیص تنبلی چشم (آمبلیوپی)

۳ بازديد

تشخیص تنبلی دیده (آمبلیوپی)

تنبلی دیده، غالباً یک بیماری وراثتی میباشد و تشخیص به‌موقع آن نقش به‌سزایی در سود معالجه خواهد داشت؛ در صورتی تنبلی دیده در به عبارتی سال‌های اولیه معاش که سیستم بصیرت در اکنون تکامل میباشد، تشخیص داده خواهد شد، سود معالجه دکتر نوبت  رضایت‌قسمت خواهد بود.


شایسته ترین فرصت برای معالجه و تشخیص اول پیش از سن ۷ سالگی میباشد. تشخیص این بیماری معمولاً از روش تست چشمی معمولی ایفا می شود اما برای سنین متفاوت یه خرده گوناگون میباشد.



نوزادان: برای تشخیص بیماری در نوزادان تست بازتاب قرمز رنگ جاری ساختن می شود. درین تست یک ابزار نوری ذره‌بینی، دیده نوزاد را نظارت می‌نماید.

یک تا دو سال: در‌این تست، بضاعت دیده جهت تمرکز روی یک جسم و نقطه خاص گزینه بررسی قرار می گیرد.

۵ تا ۶ سال: درین تست یک دیده نوباوه را می‌بندند و با علامت‌دادن عکس یا این که حروف، توان دیده را چک می‌نمایند.


طبق حیث پزشکان:


"تنبلی دیده ایراد شایع چشمی میباشد، که حدودا از هر 100 نوباوه 3 نفر را مشغول می‌نماید. شایسته ترین فرصت جهت تشخیص و معالجه این بیماری پیش از سن 7 سالگی میباشد، پس از این زمان تاثیر بخشی معالجه کاهش مییابد. این بیماری در فرآیند نخستین با پوشاندن یکی دیده‌ها قابل معالجه خواهد بود."


تنبلی دیده در خردسال ها

تنبلی دیده طفل، خلل بسیار شایعی میباشد که معمولاً در تاثیر ایراد در رویش بصیرت واقعه میفتد. تنبلی دیده در خردسال ها درهمان سال اولیه معاش مشاهده گردیده و می تواند یک یا این که هر دو دیده را مشغول نماید.


عدم تحریک اعصاب و روان میان مغز و دیده، انگیزه تنبلی دیده در کودک ها میباشد. در تاثیر این رخداد یکی دیده‌ها بیشتر از دیگری تحریک گردیده و شغل می‌نماید و براین اساس دیده دیگر تنبل و ضعیف می شود.


تنبلی دیده خردسال ها بایستی پیش از سن ۶ سالگی تشخیص داده و معالجه گردد؛ هر چقدر این بیماری زودتر تشخیص داده خواهد شد، نتیجه ها معالجه نیز اثربخش‌خیس خواهد بود.


تنبلی دیده در بزرگسالان

تنبلی دیده بزرگسالان، در فیض یک اختلال یا این که بیماری دیگر چشمی مانند انحراف دیده و آب مروارید ساخت و ساز میگردد. درواقع در تاثیر این واقعه، مسیرهای جابجایی پیام عصبی از دیده به مغز به هر دلیلی مسدود گردیده است.


تنبلی دیده در بزرگسالان معمولاً نشان خاصی ساخت و ساز نمی‌نماید، بدین ترتیب بایستی در چکاپ‌های هر ساله تشخیص داده ‌خواهد شد؛ معالجه نیز متناسب با انگیزه ایجادکننده جاری ساختن میگردد.


معالجه تنبلی دیده

بعداز تشخیص تنبلی، شیوه های مختلفی برای در اختیار گرفتن و معالجه این بیماری وجود دارا هستند، که عبارتنداز:


عینک

بسته به تشخیص دکتر معالج، در برخی مورد ها برای معالجه تنبلی از عینک به کارگیری میگردد. بعضی وقتها زمان معالجه با عینک وقتگیر‌خیس میباشد؛ چون از بازگشت تنبلی پرهیز می‌نماید.


به کارگرفتن دیده تنبل

رایج‌ترین شیوه معالجه تنبلی دیده، به‌کارگرفتن دیده تنبل از روش بستن دیده سلامت میباشد. درین نحوه با به کارگیری از یک دیده‌سد، دیده تندرست پوشانده می‌گردد تا دیده تنبل وادار به‌کار گردد. زمان معالجه با این نحوه بسته به‌معیار تنبلی و سن هر فرد از چندین هفته تا چندین ماه گوناگون میباشد.


شغل جراحی تنبلی دیده

درصورتی‌که انگیزه تنبلی دیده، بیماری‌های مادرزادی مانند آب مروارید باشد؛ جاری ساختن جراحی بعداز ولادت تا ۳ ماهگی الزامی میباشد. در‌این مورد ها هرچقدر شغل جراحی سریع‌خیس صورت بپذیرد، سود معالجه رضایت‌نصیب‌خیس میباشد.


اصلاح افتادگی پلک

درصورتی‌که انگیزه تنبلی، افتادگی پلک و مسدودشدن بصیرت باشد؛ می بایست با فعالیت پلک (بلفاروپلاستی) برطرف خواهد شد.


قطره دیده

برای کودکانی که تحمل بستن دیده را ندارند، معمولاً از قطره دیده به کار گیری می‌گردد؛ چون به به عبارتی اندازه اثرگذار میباشد.


● قطره آتروپین: این قطره چشمی برای ساخت تاری در دیده تندرست گزینه به کار گیری قرار می گیرد. این قطره مردمک دیده را گشادتر کرده و سبب ساز تاری روءیت کرد می گردد؛ بدین‌ترتیب دیده تنبل بیشتر از دیده تندرست کار می‌نماید.


● قطره هماتروپین: کارایی این قطره نیز مانند آیتم پیشین فلج موقت ماهیچه ها مژگانی و گشاد کردن مردمک دیده میباشد. از این دارو نیز به‌جهت ارتقا اقتدار بصیرت به کار گیری می شود. در امر ترازو و طرز مصرف این قطره با دکتر مشاوره نمایید.
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.